Selasa, 12 Oktober 2010

Ngeteh jap (Bekerja Untuk Siapa ?)


Salam dan Selamat Pagi..
saya ada 10 minit lagi masa untuk bekerja, jadi sempatlah untuk saya curi sedikit masa bagi berkongsi idea dengan pembaca. Di sini isu yang paling menarik perhatian saya adalah soal bekerja iaitu Bekerja Untuk Siapa..?? Organisasi atau Bos? kalau ditanya saya, mestilah untuk organisasi.Pertama organisasi inilah yang memilih saya bekerja di sini, bukan bos saya..sebabnnya bos saya sering bertukar-tukar. Keduanya, kalau kita bekerja atas nama organisasi kita tidak akan pernah rasa kecewa. Niat kita melaksanakan kerja untuk kemajuan organisasi, jadi sekiranya kita ditegur, disalahkan atau ditukar ke mana-mana kita tidak akan rasa kecewa malah perlu berfikiran positif iaitu apa yang berlaku adalah keperluan organisasi. Namun sekiranya untuk boss..kalau ditegur atau ditukar kita akan rasa boss tidak suka dan tidak perlukan kita. Di sinilah bermulanya "down motivated" dan hari-hari mendatang di organisasi adalah mimpi buruk buat kita.Tak kiralah siapa boss saya, yang penting apabila saya berada di sesuatu tempat..saya cuba menjadi yang terbaik dan kesayangan boss. Rasanya tak pernah lagi saya dipinggirkan oleh boss..staf? juga menjadi orang yang paling kuat di dalam hidup saya dan kerana itulah saya suka membimbing staf dan berterus terang ke atas sesuatu yang saya kurang berkenan dan selesa.Mungkin ada staf yang terasa dan menggambarkan itu satu tindakan negatif namun sekurang-kurangnya saya sebagai Ketua Jabatannya saya telah memaklumkan apa ukuran saya terhadap pencapaian staf saya.Tak salahkan, mungkin pada jangka pendek dilihat sedemikian namun fikirlah pada masa akan datang.saya juga manusia biasa, tidak terlepas dari melakukan kesilapan, dan mengharapkan teguran atau pandangan ikhlas orang disekeliling say. Berbalik semula isu organisasi atau boss tadi..Mungkin ada sebahagian kita terlalu agungkan boss sehingga apa yang dibuat semuanya betul, jadi prinsip bercakaplah benar sekalipun pahit itu tidak akan terlaksana, namun sekiranya untuk organisasi...Berusahalan untuk bercakap benar, ikhlas bagi kebaikan semua pihak..Wallahua'lam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan