Isnin, 18 Oktober 2010

ngeteh jap (bajet 2011)


Assalamualaikum..,Selamat Pagi dan Salam Satu Malaysia...
Bicara saya pada hari ini adalah berkaitan bajet 2011.Kenapa, tak cukup ke hasil pembentangan bajet kerajaan baru ni? RM500 tu bonus? hmm..yang saya nak cerita bukan yang itu kerana pada saya..cukup RM500 tu boleh lah menampung keperluan, at least macam saya lepas lah separuh nak bayar duit yuran Taska anak yang 5 tahun ni.. syukur alhamdulillah...Bajet 2011 yang saya maksudkan di sini adalah bajet keluarga kami lah. Pada 2011, seorang lagi anak saya akan bersekolah 5 tahun. Semalam kami masih berfikir nak hantar Qdees (spt kakak dan abangnya) atau Smart Reader?? Whatever..duit deposit paling kurang RM1000 untuk pendaftaran kena adalah..Tahun depan juga bermakna tanggungan kami dari 2 orang bersekolah akan menjadi 3 orang. Termasuk duit van anak. So, mulai tahun depan saya sudah tak boleh nak berbelanja dan bermewah sesedap rasa. Keperlua anak-anak adalah paling utama buat kami. kalau boleh biarlah makan, pakaian dan keperluan sekolah anak mewah, jangan nanti buat kata abah saya, tak mahu lah bila besar anak-anak persalahkan kita sebab terlalu berkira utk pelajaran anak. Saya dan hubby memang sepakat iaitu kami tak mampu untuk belikan anak sebuah sorang rumah tapi kami cuba bagi pelajaran yang terbaik untuk mereka.Melalui pendidikan inilah kami berdoa anak-anak kami semuanya berjaya dunia dan akhirat dan mampu membina harta sendiri. Ada juga orang kata sukar anak ramai ni, sebab bajet selalu tak cukup, betul ke? Kalau tanya pandangan saya, Itu tidak menjadi halangan sebab apa yang saya perasanlah bila saya melahirkan si kecil..sama ada rezeki saya atau suami pasti berlebih. Itulah..anak tu kan rezeki juga..Jadi tak pernah sekali kami terdesak.Dan saya tak ingin mengeluh mempunyai anak yang ramai sebab pada saya isu kemampuan tiada halangan. Kebetulan rezeki saya, hubby juga seolah bersedia menampung keperluan kami pada tahun hadapan. Biasalah..kata orang anak ramai rezeki lebih. Yang penting keperluan anak saya pada hari dan masa akan datang perlu mencukupi. Tanggungan rumah, kereta akan berjalan seperti biasa..kecuali hubby tahun depan berangan sebuah lagi kereta..nampaknya kena sedikit adjusment lah..InsyaAllah..ada rezeki adalah..Wassalam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan