Rabu, 6 April 2011

Ngeteh jap (Qdees)



Assalamualaikum...

Lama betul saya tidak meninjau laman ini dan menulis, disebabkan tiada masa yang sesuai dan lapang. Sekarang sudah masuk bulan April, banyak betul cerita sampaikan tak tahu nak cerita apa dan yang mana.Tahun ni adalah tahun yang mana anak ke-3 saya (Arif) mula masuk tadika Qdees ketika berumur 5 tahun. Anak yang lain semua saya daftarkan ketika berumur 6 tahun.Kenapa yang ini 5? sebab saya mahu dia bergaul dengan kawan-kawan, maklum aja dari kecil dia tu duduk dalam kendong bibik.
Awal sekolah saya risau sangat dia tak mahu..tapi ok! tak nangis cuma apa yang membuatkan saya susah hati adalah bila time nak buat homework..Arif akan menangis bila dia tak boleh buat, dia akan cepat susah hati dan kata "Arif tak pandai mama.." sedangkan dia tahu. Mula-mula saya pujuk juga, tapi bila dah 3 bulan ni saya kena tegas sikitlah, bila dia menangis kata tak tahu buat..saya kata " tak apa tak payah buat, simpan aja kerja tu, esok teacher tanya Arif"..hasilnya? sangat ok..dia akan menangis dan buat sampai siap dan sempurna.Boleh pula tu. Tapi Arif ni memang ada usaha yang kuat, setiap hari bila saya balik aja kerja, tak sempat letak beg dia kata "Arif ada homework dan minta saya tengok dan ajar dia buat" bila malam sebelum tido dia minta saya dengar dia baca buku.Tahu sangat, kalau ada yang dia tak dapat baca pagi esok dia akan kata tak nak sekolah sebab dia tak boleh baca..he,he. Baru-baru ni ada parents day di sekolah..teacher dia kata Arif cepat susah hati bila tak boleh dan dia kata ramai kawan-kawan arif dah lancar banyak..Teacher tu bandingkan anak saya dengan anak orang lain yang memang dah masuk Qdees umur 4 tahun.Silibus Qdees ni memang tinggi, 4 tahun dah di ajarnya membaca.Dengan selamba husband saya kata, cikgu..apa jangkaan cikgu bila anak saya baru 3 bulan belajar yang start from zero..compare pelajar lain yang memang asas dah ada sebab belajar di usia 4 tahun? Mengelabah juga teacher Arif..saya pun jelaskan bahawa kesungguhan Arif untuk belajar dan tahu bila di rumah..sampai nak cuti balik kampung pun Arif yang ingatkan saya untuk bawa beg sekolah dia sebab dia ada homework..Saya ada pengalaman 2 orang di atas Arif, iaitu kakak dan abangnya..masing-masing berbeza.Saya tahu nak uruskan bagaimana dengan cara yang berbeza. Saya belajar ikut rentak anak-anak saya..dan pada perkara-perkara tertentu saya akan bertegas, dan ada tempat yang saya akan layan..Sebagai Ibu, saya mengharapkan yang terbaik untuk anak-anak saya..setiap malam saya berdoa semuga anak-anak saya dilindungi dari musibah,hati yang terang, dipermudahkan segala urusan, kesihatan yang baik dan anak yang soleh yang berjasa kepada bangsa, agama dan negara..

Ini gambar Arif semasa di Qdees...yang comel, rambut lurus dan putih..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan