Rabu, 14 Julai 2010

Sekadar Beringat..

Bersihkan hati dengan zikir dan selawat.Jika rasa nak marah,tidak tenteram..berselawatlah,pandangan seorang ustaz di dalam ceramahnya.Boleh tak kita satu hari tidak bercakap hal orang?Tepuk dada tanya iman..Orang buat macam ni kita cakap,orang tak buat pun kita cakap,apa yang kita dapat?setakat puashati aja lah..Dosa sendiri tanggung haa..Lazimnya kita ni kalau bercerita hal orang tak ingat kiri kanan,seolah dalam dunia ni kita aja yang betul..Jangan lupa ada hamba Allah yang berada di kiri kanan mencatat..Dan kadang-kadang bila asyik nak bercakap hal orang je tanggungjawab yang sebenar kita lupa..kerja berlambak pun sanggup kita tangguh.Dapat pula yang melayan tu satu spesis..habislah..orang pakai baju apa,kasut apa,beg apa pun sebuk gak.Ada juga dalam perbincangan tak mahu bagi idea suka ke tak ke,tapi bila selesai aja..ada aja komen tambahan,wah hebat pulak suara dia dari dalam perbincangan.Camna tu?buat kata oghang Nogori..habih kan bogheh yo layan orang camtu..Tak boleh biar, kalau kita dengar kita kena tegur..Baru sahabat namanya..bukan apa tau, bila di sana nanti kita yang menyokong ni pun kena jawab..Bukan nak puji diri lah..saya dah mula menjauhkan diri dari aktiviti hodoh ni..kalau ada yang cerita ngarut saya diam jo lah..kadang-kadang cuba juga neutralkan balik isu tu..Maklum aja, usia dah 30 an ni tak minat benda-benda camni..Nawaiitu mesti jelas, bekerja kena fokus dan digalas dengan baik, urusan keluarga is no.1 le, dan kawan-kawan tetap saya doakan yang terbaik(mana yang ikhlas le)Yang berpura-pura tu tak apa..teruskanlah, saya juga redha!So far sekarang saya dah dapat sebahagiannya apa yang saya nak..Alhamdulillah..tapi ada satu lagi hajat untuk saya tunaikan bersama suami dan keluarga..(InsyaAllah...ada rezeki adalah..)kan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan